Martina Filjak, pijanistica

Kritike

ROĐENDANSKI POKLON: DEBUT U NEW YORKU
Sudeći po briljantnosti, senzibilnosti i umjetničkoj fantaziji svirke koju smo imali prilike čuti, pohvale, kritike i općenita pažnja koju Martina Filjak dobiva za svoje izvedbe posve su zasluženi. Rođena u obitelji pijanista, gđica Filjak, koju krasi živopisna i privlačna scenska prisutnost, očigledno je odlično školovana od najranije dobi što sigurno ima utjecaj na snalažljivost njezine tehnike i prirodnost njezine muzikalnosti. Uz to, već u prvom djelu na večerasnjem programu, skladbi "Barka na oceanu" Mauricea Ravela dokazala se kao upečatljiva individualnost. Ravelova glazba evocira brod povrh talasanja valova oceana kroz bujajuće klavirske arpeggie koji formiraju greben velikog vala kroz cijelu klavijaturu. Osobno volim izvedbe tog komada koje sadržavaju ritmičku čistoću i jasnoću, u kojima struktura nije razvodnjena u impresionističkoj izmaglici. Filjak je uzela pomalo spori tempo i proizvela pokrov mliječnog klavirskog tona. No, održala je taj tempo s tako nadnaravnom pribranošću i svirala s tako nepojmljivom delikatnosti da sam odmah bio uvučen u njezinu atmosferu.
Za prvi dio programa svog recitala, izabrala je djela koja na različite načine istražuju elemente prirode. Nakon Ravelovog oceana kenula je u istraživanje 3 od Beriovih "6 Encores" objavljenih 1990. Ova sasvim genijalna djela predstavljaju vodu ("Wasserklavier"), vatru ("Feuerklavier") i zrak ("Luftklavier"). Skladba o vodi nije nužno ono što slušatelj očekuje već kratko, dvominutno, gotovo nedostižno djelo koje bi moglo biti modernistička verzija talijanske renesansne ode o vodi. S druge strane, u djelu o vatri jasno se čuju pucketavi plamenovi u spiralnim hiper-brzim figurama na klaviru i zlokobnim disonantnim tremolima. Skladba o zraku, kao pravi kuriozitet, opsjednuta je cikličkim motivima i eksplozijama nestrpljivih, šljunkovitih pasaža. Gđica Filjak svirala je u cjelosti u vibrantnim bojama i s posvemašnjom kontrolom. Bartokov ciklus "Na otvorenome", 15-minutna suita u 5 stavaka, istražuje elementarne strane prirode, upotpunjene izričito modernim evokacijama na mađarske seljačke bubnjeve i svirale kao i modalnim narodnim melodijama sviranim u jezovitim oktavama. Tijekom zahtjevnog finalnog komada "Lov", Filjak je hrabro podastrla jureće akorde i nemilosrdne paljbe, svirajuci isklesanim ali nikada perkusivnim tonom.
Nakon pauze započela je Beethovenovu moćnu "Hammerklavier" sonatu. Moja je pretpostavka da voli taj komad naročito zbog zamišljenog i dubokog sporog stavka koji je izvela s plemenitom mirnoćom i tihim intenzitetom. U finalnom stavku, iznenađujuće kompleksnoj fugi, način na koji Filjak otkriva trnoviti kontrapunkt sa laganim ali jasnim dodirom ostavio nas je bez daha.

Anthony Tomassini, New York Times, 17. prosinca 2009.

Njezine izvedbe otkrile su nam glazbenicu neuobičajene sofisticiranosti, discipline i osobnosti koja posjeduje istinski osjećaj za različite stilove... prenijela je liriku i strast sa samopouzdanom osjećajnošću istinskog pobjednika.

Donald Rosenberg, The ( Cleveland ) Plain Dealer

Njezin talent nalazi se u tečnim frazama, dobro izbalansiranoj i inteligentnoj svirci usmjerenoj prema kulminaciji... Pokazala je senzibilne nijanse tona i dopustila glazbi da prirodno teče. Impresivan debut!

Wiener Zeitung

Elegantna i suptilno sofisticirana pijanistica pokazala je naprednu tehniku i nevjerojatnu moc u kombinaciji s dubokom senzibilnoscu i ekspresivnom muzikalnoscu ....posjeduje kvalitete rijetke u danasnjih umjetnika , cak i medju velikim imenima koje trenutno promoviraju velike diskografske kuce .

Im Fernem Land , Barcelona

(Za 2. Klavirski koncert Rahmanjinova ) 'Filjak je skočila poput tigrice koja jarosnom žestinom proždire smione pasaže... Unatoč tome, prenijela je delikatni fugalni materijal dražesnom prozračnošću mačkice.'

Zachary Lewis, The (Cleveland) Plain Dealer

Ne bismo se mogli dovoljno diviti punoći zvuka, briljantnim akordima, polifonim melodijama... 'Islamey' Balakirijeva je u svojoj zahtjevnosti ali i izvedbi Martine Filjak svakako bio spektakularan, dok je u tehničkom smislu slušaocima oduzimao dah.

Passauer Neue Presse

Publika u dvorani Nikolai imala je priliku čuti posvemašnju virtuoznost, pravi glazbeni vatromet koji nije bio ograničen isključivo na treći stavak koncerta (Čajkovskog) 'Allegro con fuoco'. Stajaće ovacije!

M.Müller ,Märkische Allgemeine Zeitung

Rijeđe izvođeni Bečki karneval Roberta Schumanna zapamtit ćemo u interpretaciji Martine Filjak kao vrhunsku kreaciju ne samo u pogledu sigurnog i u svim detaljima vrsnog pijanizma, nego i kao sjajno osmišljeni tijek glazbe. Naša vrhunska pijanistica muzicira jednako emocionalno uzbudljivo kao i intelektualno produhovljeno i upravo u tome oduševljava njezino isticanje svih relevantnih melodijskih pokreta.

Zdenka Weber , Vjesnik

Martina Filjak... odiše umjetničkom finoćom, disciplinom i snagom... Avanturistička umjetnica sa nesvakidašnjom kontrolom klavirskih mogućnosti... Istražila je impresionističko kovitlanje u 3 stavka iz '6 encores' Luciana Beria uz skrupuloznu pažnju za atmosferu i detalje.
(Za Beethovenovu 'Hammerklavier Sonatu') Filjak je ovome djelu dala vrlo društvenu izvedbu u kojoj su tehnički i ekspresivni aspekti bili stopljeni u voluminoznu sliku. Njezina izvedba bila je istovremeno plemenita i robustna, puna pažljivo promatranih detalja i bez straha za puno priznavanje svih ekstrema Beethovenovog postignuća'

Donald Rosenberg, The ( Cleveland )Plain Dealer

Zatim je započeo - u najboljem smislu - opojni dio večeri. Čarobna pijanistica Martina Filjak, sada već tražena u cijelom svijetu, fascinirala je publiku ne samo svojim stilom svirke već i nevjerojatno visokim ekspresivnim potencijalom i dinamičkim varijacijama u interpretaciji Chopinovog koncerta u f-molu.

Gunter Thiel, Mittelbadische Presse

Sve što isijava klavirska dionica (1.koncerta Čajkovskog) utoliko je dala Martini Filjak izvrsnu priliku da pokaže svoj čudesan talent i sposobnosti. Povremeno nježnog a povremeno čvrstog udara, potpuno vična legatima i staccatima, briljantna u ukrasima, puna temperamenta u cadenzama, mlada hrvatska pijanistica dokazala je da je pijanistička lavica prvog reda.

Potsdamer Neuste Nachrichten

Amplitudom dinamičkih kontrasta te suptilnim ispreplitanjem robustnih pasaža i dramatskih uzleta lirskih trenutaka, Martina Filjak demonstrirala je snagu i vitalnost svoga klavirskog umijeća i visoki stil. Vrlo je samouvjereno i maestralno, te dobrom samokontrolom tempa i tonske kvalitete, virtuozitetom i čudesnom strastvenošću te fraziranjem interpretirala ovaj ciklični briljantan stavak, pri čemu je pokazala snažnu umjetničku individualnost.

Ramiro Palmic  , Novi List

Gospođica Filjak dala je prekrasno izlaganje Beethovenove Hammerklavier Sonate koje je bilo čisto artikulirano, slatkog tona ali i sa uvjerljivim shvaćanjem Beethovenovog jezika te istovremeno originalna i slobodoumna glazbena izjava.Izvela je i komade koji čine začarani Bartokov ciklus 'Na otvorenome' (1926). Među njima avetinjska 'Glazba noći' bila je naročito dirljiva, kao isprekidana iznenadnim priviđenjima izmučenih sablasti'.

Benjamin Ivry, The Piano News

U 5. klavirskom koncertu Ludwiga Beethovena pijanistica Martina Filjak bila je centralni fokus.Njezina svirka bila je uvjerljiva od prve sekunde prije svega zato što je uz nesumnjive tehničke sposobnosti uspjela stvoriti interpretativne akcente koji su dobro poznati komad učinili zanimljivim. Hrvatska pijanistica posjeduje sposobnost suptilnog međusobnog preplitanja snažnih i nježnih pasaža.

Kasselere Zeitung